چشم خدا

دست نوشته های دینی و سیاسی و اجتماعی من

دست نوشته های دینی و سیاسی و اجتماعی من

چشم خدا

گفت می خواهم بدانم کیستی
گفتمش آقای من سید علی است

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۰۲، ۱۸:۴۴ - اندیشکده اریحا
    طیب الله

130ـ شکرِ نعمت که هیچ، شکرِ مصیبت نیز بگزار

در عین حالی که از رنج فرار می کنیم و می کوشیم که رنجهای زندگیِ خود را به حد اقل برسانیم، که کارِ خوب و به جایی است، این را بدانیم که رنج برای رشد و بالندگی و شکوفایی ِاستعدادهایمان لازم است. برای استعدادهای معنوی مثل کشفِ رابطۀ خود با خدا و درکِ حس ِبندگی هم خیلی خیلی لازم است. 

دیگر این که هر کسی بسته به شخصیت و موقعیت و ظرفیت و استعدادهایش رنجِ خاصِ خود را می طلبد و با نوع و میزانِ رنجی خاص، رشد می کند. این که از میان رنجِ فقر و مشکلاتِ اجتماعی و بیماری و دیگر مشکلات، کدام یک به نفع ماست و از هر کدام چقدر و چگونه و کجا و کی باید نصیبمان شود، چیزی نیست که کسی بتواند تشخیص دهد یا تخصصش را در جایی کسب کند. این خدای مهربان ماست که به تناسبِ استعداد و ظرفیت و نیازِ هر کسی رنج او را معیّن می کند.

قبول دارم که به سختی می توان بین عملِ فرار از رنج، و احساس و باورِ پذیرش حکمتِ رنج، تفکیک کرد و هر کدام را سر جایش نشاند، اما شدنی است. 

اگر این را باور کنیم و با حسنِ ظن به خدا، تمام رنجهای زندگیمان را متناسب با روح و نیاز و استعدادمان بدانیم، خواهیم دید که جا دارد در پیِ هر رنجی، از خدا تشکر کنیم. و البته هیچ منافات ندارد که پس از تشکر یا قبل از آن، دعا کنیم که خدا این رنج را از پیش رویمان بردارد.

نظرات  (۵)

  • تسنیم زارعی
  • من مخالفم.
    به نظر من نمیشه هر رنجی رو آزمایشی از طرف خدا دید.
    یا مثلا اینجور دید که این رنج حاصل اینه که خدا ببینه میخوای چکار کنی و تصمیمت چیه !
    به نظر من این رنج ها برای اینه که زندگی در کره خاکی دارای حسرت ها و رنج هایی هست که خدا به خاطر نافرمانی ها بر سر انسان ها نازل میکنه.
    پاسخ:
    اشکالی ندارد که بعضی از گرفتاریها و بلاهای ما به خاطر گناهانمان باشد.
    در همین نوع بلاهایی که به آنها اشاره کردید، چرا خدا این بلاها را برایمان مقدر می کند؟
    لابد می بیند با این مسیری که پیش رفتیم و گناهانی که انجام دادیم، روحمان باید این بلاها را ببیند تا از راهمان باز گردیم یا نور از دست داده را دوباره باز یابیم یا آن معرفتی که با گناه از دست دادیم دوباره پیدا کنیم یا آتشی که برای خود افروختیم خاموش کنیم. پس بالأخره اینها هم با انتخاب خدا و بر اساس نیازمان مقدر شده است. پس باز جای شکرش باقیست. درسته؟
  • تسنیم زارعی
  • ببینید. مسئله خدا غیر قابل انکار هست اما مسائلی هست که برای افرادی مثل من که خانواده تحصیل کرده ای دارن و خودمم تحصیل کرده هستم وجود داره که این مسائل در بین عموم یه بهانه برای دین گریزی هست ولی برای ما یه سوال که جوابش فقط مثال و غیره هست نه اصل پاسخ رو تا حالا دریافت کردیم و نه نشان های دیدیم.
    نشانه هایی از وجوود یک امام غیب که هنوز اثری ازش نیست بعد از 1400 سال.
    درسته که در قلمرو خدا هیچ چیز غیر ممکن نیست ، اما غیر ممکن ها از خود علائمی دارن که برای هم عموم و هم خواص قابل احساس هست.
    الان برای من این موضوع امام غایب یک خلا دینی هست. من نمیتونم قبول کنم امامی هزار و دویست و خورده ای سال زنده باشه و علامتی ازش نباشه.
    من یه محقق اجتماعی هستم.
    در زمینه های علمی و دینی هم کمابیش تحقیق هایی داشتم اما هیچ سندی دال بر وجود امام زمان نیست و هر چی هم هست توی همین چند سده اخیر داره انتشار پیدا میکنه.
    به نظر من در صورت نبود هدایتگری دینی از طرف خود خدا روی زمین علنا وجود آزمایش باطل هست.
    و اینکه خود خدا اینجا میره زیر سوال.
    اصلا نمیشه این تناقض رو جواب داد مگر به رفتن به اول خط یعنی نبود خدا.
    پاسخ:
    اصل اعتقاد به امام مهدی موعود از قرآن، بلکه از کتابهای آسمانی پیشین و روایات پیامبر و اهل بیت علیهم السلام ریشه گرفته است. 
    آیاتی مثل (قصص 5) و (انبیاء 105) و (نور 55) نویدبخش آینده ای روشن و بسیار شیرین اند که به حکومت امام زمان تفسیر شده است.
    روایات هم در این زمینه بسیارند:
    برخی امام مهدی (عج) را از اهل بیت پیامبر (ص) دانسته اند. مثلا رسول خدا فرمود: اگر از دنیا فقط یک روز بماند خدا آنقدر آن روز را طولانی خواهد کرد که یک نفر از اهل بیتم... [من لا يحضره الفقيه، شیخ صدوق، ج4، ص177]
    برخی ایشان را به عنوان خلیفه دوازدهم معرفی کرده اند.
    برخی ایشان را فرزند نهم از نسل امام حسین (ع) دانسته اند. رسول خدا فرمود: ایشان نهمین فرزند از فرزندان فرزندم حسین است. [کتاب سلیم بن قیس، ج2، 958]
    برخی ایشان را فرزند امام حسن عسکری (ع) معرفی کرده اند. مثلا رسول خدا (ص) در روایتی تک تک امامان را به اسم یاد می کنند تا این که می فرمایند: چون حسن درگذرد فرزندش حجت اولی به مؤمنین خواهد بود و خداوند شرق و غرب زمین را به دست او فتح خواهد کرد. [اثبات الهداة بالنصوص والمعجزات، ج2، ص177]
    برخی به غیبت او اشاره کرده اند كه در کتاب کافی شیخ کلینی باب مفصلی از این روایات وجود دارد. 
    بنابراین بر اساس آیات و روایات هیچ جای شک و شبهه نیست که امام موجود موعود زنده است و ظهور خواهد کرد.
    ــــــــــــــــ
    اما برای یافتن نشانه های وجود امام زمان (عج) کافیست، میان قدرت و شجاعت جامعۀ شیعه با دیگر جوامع بشری مقایسه ای کنید و تفاوتها را ببینید. شیعیان به مراتب شجاعتر و مقاومتر بوده اند چرا؟ چون معتقد به وجود امام زمانند و دیگران چنین عقیده ای ندارند. داستانهای ملاقات با امام را هم نمی توان کاملا انکار کرد، از بس که برخی از راویان بزرگند و منزه از دروغ. 
    ـــــــــــــــــ
    در آخر توصیه می کنم یادداشت "معادله شصت مجهولی" را بخوانید به نظرم می تواند به بعضی از سؤالهایتان پاسخ دهد
    http://cheshmekhoda.blog.ir/post/64 
  • تسنیم زارعی
  • ؟؟!!!
  • تسنیم زارعی
  • موضوع امام زمان رو منکر نمیشم که در ادیان دیگه هم بشارت داد هشده به او. اما اینکه الان زنده باشه غیر قابل قبول هست چون عدله مورد نیاز وجود نداره.
    کل ادله ما بر اینه که میگیم فلان کتاب در فلان صفحه اش چنین (( نقل )) شده است.
    نه من نوعی چیزی دیدم ، نه چیزی درک کرده ام و نه چیزی احساس کردم.
    قرار هم نیست فقط برای من خودشون رو اثبات کنن. یعنی نیازی نیست امام زمان خودشو نشون من بده تا اعتقاد پیدا کنم اما چرا نشانه ای از حضور ایشون نیست.؟؟
    حداقل باید یکی از دوستان من ،آشنایان من ، اطرافیان من اثری از ایشون دیده باشن.
    من غربی ها رو دیدم که مثلا میگن ارشمیدس و ارسطو و داروین گفتن اگه آینه رو مثلا با فلان زاویه بگیری قدرت نور خورشید رو 10 هزار برابر میکنه و میتونه آهن رو آب کنه. میان و امتحان میکنن این نظریه ها رو.
    منم اومدم امتحان کنم نظریه ( روایات و خواص قرآن رو )
    ببینید ما خیلی از اعمال داریم مثل :
    ختم سوره حمد یا مثلا ختم فلان تعداد از فلان ذکر در این تعداد روز تا فلان اثر دیده بشه.
    من آدم گناه کاری نیستم. یعنی حق الناسم به مراتب خیلی ناچیزه.
    از دوران دبیرستان تا حالا فقط نشستم توی خونه و درس میخونم و تحقیق میکنم .
    مامان و بابام هم اکثرا سرکار هستن و شب میان خونه و شام میخورن و میخوابن.
    هفته ای شاید دو یا سه ساعت باهم باشیم.  پس کسی نیست که بهش ظلم کنم.
    توبه هم از تمام گناهانم کردم.کفاره خیلی از چیزا رو هم دادم.
    توی این موقعیت بعد از گذر حدودا یک سال از توبه و مقید شدن به احکام ، اومدم و این پروژه رو کلید زدم ببینم چطوره.
    هیچ اتفاقی نیوفتاد. نه اثری نه بویی نه رنگی هیچ چیزی نه دیدم نه درک کردم و نه در خواب چیزی دیدم و نه حادثه عجیبی.
    دوباره امتحان کردم و بازم نشد.
    رفتم پیش یکی از روحانیون بزرگ شیراز دستور العمل گرفتم و بازم نمیشه. حالا تکلیف چیه؟
    تمامی اصول رو رعایت کردم تا جایی که به طور کلی کیفیت اجرا هم به روحانیون میگم و میگن مشکلی نداره اعمالتون ولی لیاقت ندارین!!!
    خب من الان چکار کنم که از قدرت روحانی و غیب اسلام و امام زمان چیزی ندیدم؟
    در مقابل به گفته آلیستر کرولی یا کارلوس کاستاندا و یا فراماسونری رفتم و پیش یکی از دعا خون ها و چیز هایی از دوستم گفت که من به قدرت کمی که داشت اعتقاد پیدا کردم.
    چون دوستم رو که نمی شناخت. ولی همه چیز از اطلاعاتش رو گفت.
    میدونم جن ها دارن اینو بهش میگن و من به وجود جن اعتقاد پیدا کردم.
    شیطان از جن هست و جنیان هم برای من اثبات شده اند پس نتیجه گیری:
    اثری از شیطان و قدرتش دیده شد ولی اثری از خدا و منجی او پیدا نشد.
    حالا باید کدومو بپرستم؟ خدا یا شیطان؟
    پاسخ:
    ایمانی که خدا از ما می طلبد "ایمان به غیب" است. 
    این قلب است که باید بعضی از ندیده ها را کشف کند و به آنها ایمان بیاورد
    باید به خدای ندیده ایمان آورد
    باید به پیامبری که رابطه اش را با خدا ندیدیم ایمان بیاوریم
    باید به بهشت و جهنمی که ندیدیم ایمان بیاوریم
    باید به پیامبران پیشینی که هرگز ندیدیم ایمان بیاوریم
    و همچنین باید به امام مهدی غایب از نظر، ندیده ایمان بیاوریم
    اساسا این قاعده بازی ایمان است که قرار نیست همه چیز را به ما نشان دهند، فقط نشانه هایی نشان می دهند و بقیه راه را باید با قلب سلیم طی کنیم.
    معلوم است که وقتی در زمان غیبت به سادگی و راحتی نمی شود امام زمان را دید، حتی اگر ختمی به جا بیاورید و دعاهای سنگین بکنید. این زمان، زمان غیبت است.
    داستانهای تشرف به امام زمان را بخوانید، که بعضی را نمی شود باور نکرد. 
    نکته بعدی این است که وقتی حرم امام رضا می روید، آیا حس می کنید که امام رضا (ع) صدای شما را می شنود و پاسختان می دهد و یک فضای دو نفره بین شما و امام رضا (ع) شکل گرفته است؟
    اگر چنین حسی را تجربه کرده اید به راحتی می توانید همین سبک گفتگو را با امام زمان (عج) داشته باشید و با چشم دلتان حضورش را احساس کنید.
    شروع کنید با امام زمان (عج) ارتباط برقرار کنید و مثلا در مراسم دعای ندبه و زیارت آل یاسین شرکت کنید و هر از گاهی به قم و مسجد جمکران مشرف شوید، آرام آرام دلتان مهر امام زمان (عج) را حس می کند و باورش خواهید کرد. از خود او بخواهید و خسته نشوید که این مسیر، مسیر سماجت و لجاجت است. 
  • علی ابن الرضا
  • اللهم لک الحمد حمد الشاکرین لک علی مصابهم
    الحمد لله علی عظیم رزیتی...
    پاسخ:
    بله احسنت
    شاهد خوبی بود

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">