چشم خدا

دست نوشته های دینی و سیاسی و اجتماعی من

دست نوشته های دینی و سیاسی و اجتماعی من

چشم خدا

گفت می خواهم بدانم کیستی
گفتمش آقای من سید علی است

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۰۲، ۱۸:۴۴ - اندیشکده اریحا
    طیب الله

224ـ نصرت الهی در دقیقه‌ی نود می‌آید

قرار، این است که ولی فقیه و کارگزاران صالح او، در زمان غیبت حکومت کنند؛ یعنی در زمانی که هنوز شرایط برای ظهور امام زمان(عج) مهیا نیست، و گیرم اگر خود امام زمان(عج) هم بیاید، باز امکان برقراری عدل و داد و فراوانی و خیر و برکت وجود ندارد. ولی فقیه در چنین زمانی باید حکومت کند و اوضاع را برای ظهور امام زمان(عج) فراهم کند.

دوی امدادی است؛ یعنی هر چه هم خوب کار کنی و با سرعت بدوی، فوقش می‌توانی پرچم را به بعدی بدهی، نه این که به آخر خط برسانی. و این طور نیست که فقط آخری کارش درست باشد و بقیه کوتاهی کرده‌ باشند. عدالت و فراوانی و خیر و برکت حداکثری، در حکومت امام زمان(عج) محقق خواهد شد و بس. این یعنی این که انتظار ریشه‌کن کردن فقر از ولی فقیه و کارگزاران صالح او انتظاری نابجا است. و دیگر این که صرف وجود گرانی و نابسامانی و ناعدالتی، دلیل بر ناصالح بودن مسئول و کارگزاری نمی‌شود. او اگر در نقش خود خوب بدود و عاقلانه و مخلصانه و متعهدانه تلاش کند، مأجور است. کافی است چند قدمی جامعه را در مسیر تاریخی خود جلو ببرد.
 
بنده به رئیسی خوش‌بینم و نشانه‌های یک کارگزار صالح را در او می‌بینم. البته به ایشان مثل هر انسان صالح دیگری ممکن است نقدهایی وارد باشد، خب باشد؛ مهم روی‌کرد و شخصیت خود او و دولت اوست که معلوم است دل‌سوز است و کمِ کار نمی‌گذارد، اشرافی نیست، بی‌کار و بی‌تحرک و چسبیده به صندلی نیست، اعلاحضرت نیست، مردمی و اهل تلاش و مجاهده است، خائن و جاسوس نیست، پررو و گستاخ نیست، بر کار و مسئولیت خود متمرکز است، در نتیجه اهل حاشیه و جنجال‌های ژورنالیستی نیست. وقتی چنین نشانه‌هایی را به وضوح در خود او و دولتش می‌بینم، به سیاست‌ها و اقدام‌هایش حسن ظن پیدا می‌کنم و امیدوار می‌شوم که نتیجه ان شاء الله قطعا متفاوت از نتایج دولت قبل خواهد بود. ولی حواسمان باشد که قطار تاریخ، همچنان در دوران غیبت در حال حرکت است. 

خلاصه‌ی اتفاقی که سر قیمت‌ها افتاده این است که، وقتی دولت یارانه را به کارخانه می‌داد و آرد و امثال آن با قیمت ارزان کاذب روانه‌ی بازار می‌شد، کأنه شیب تندی درست می‌شد برای قاچاق به خارج از کشور؛ یعنی در واقع سهم عظیمی از این یارانه‌ها به جیب دلال‌ها و قاچاق‌چی‌ها می‌رفت. و هر چه تفاوت قیمت بین داخل و خارج بیشتر بود، شیب قاچاق هم تندتر می‌شد. حالا تصور کن در یک شیب تندی، هزاران توپ از بالا به پایین سرازیر می‌شوند، جلوی این کار را با چند مأمور می‌خواهی بگیری؟! طبیعی است که نمی‌شود! تنها راه حل، مسطح کردن زمین و از بین بردن شیب است، یعنی آزاد کردن قیمت و ارائه ندادن جنسی با قیمت کاذب. حالا اگر بناست یارانه‌ای داده شود، این یارانه به صورت کنترل شده و هوش‌مند و مستقیم به خود مصرف کننده داده شود، تا به جیب دلال و قاچاق‌چی نرود. به نظر معقول می‌آید! پس سختی موقتش را تحمل کنیم و هم‌راهی کنیم.
  
این هم ناگفته نماند که اساسا نصرت الهی برای مؤمنین، هر چند که درست کار کنند و خوب جهاد کنند و به وظیفه‌ی خود عالی عمل کنند، در دقیقه‌ی نود، بلکه در وقت اضافه و بعد از یأس و ناامیدی خیلی‌ها حتى خوبان بلکه پیامبران، به صورت غافل‌گیرانه می‌آید. این از سنن الهی است که یاران جبهه‌ی حق را اول حسابی می‌چزاند، بعد یاری می‌دهد. (حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جاءَهُمْ نَصْرُنا) [يوسف/110] ولی وقتی می‌آید بسیار شیرین و غافل‌گیر کننده می‌آید. تلخی صبر به شیرینی نصرت الهی می‌ارزد. 

 

نظرات  (۶)

سلام علیکم

ما هم در مورد دولت و رئیس جمهور با شما هم عقیده ایم.

اما خب ابهاماتی هست برای مردم که ما هم جواب آن را نمیدانیم و قابل دفاع نیست. نکته مهم این است. بعد هم زبان مخالف را به دولت و به ما دراز کرده و زبان ما را کند.

توکل بر خدا

پاسخ:
علیکم السلام 
فکر کنم در این مورد باید مطالعه کنیم و خود را با اطلاعات مسلح کنیم.
در این مسئله فکر کنم هر چه اطلاعاتمان بیشتر باشد، بیشتر به دولت حق خواهیم داد.

در مورد این عبارت آخر : ... می چزاند.

به نظر این می چزاند برای منبر و سخنرانی شاید خوب باشد اما مکتوب بعدا به آن استناد می کنند.

در واقع خداوند نمی چزاند بلکه امتحان آخر است . تا معلوم شود چه کسانی پای حق می مانند و چه کسانی شل میشوند یا دست می کشند و کنار می روند.

موفق باشید

پاسخ:
لغت‌نامه‌ی ده‌خدا این لغت را پذیرفته و معنی کرده.
https://www.vajehyab.com/dehkhoda/%DA%86%D8%B2%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%86

سلام

چزاندن . [ چ َ / چ ِ دَ ] (مص ) آزار سخت دادن ، در زبان تکلمی اصفهان . (فرهنگ نظام ). در تداول عامه (از جمله در تهران ) ضعیف و زبونی را بگفتار یا بکردار آزار کردن . المی به جسم یا روح ضعیف تر از خود رسانیدن . || حق ضعیفی ، چون طفل صغیر و مانند او را کم دادن . پامال کردن حق ضعفاء. رجوع به چزانیدن شود.

خب خدا از این کارها نمی کند !

خداوند فقط امتحان می کند و بلا میدهد تا صبر بندگان را بیازماید و در مقابل این صبر هم پاداش میدهد.

لیمیز الخبیث من الطیب

 

پاسخ:
علیکم السلام ورحمة الله
این امتحانی که می‌فرمایید خدا می‌کند تا مردم صبر کنند و پاداش بگیرند، اگر هم‌راه با رنج و سختی و مشقت نبود، اصلا صبر نیاز نداشت. صبر، در شرایط سخت و دشوار معنی می‌دهد. این شرایط سخت و دشوار را هم خدا برای انسان جور می‌کند.

سلام علیکم

حاج اقای عزیز قصد مزاحمت ندارم بلکه به جهت تبیین موضوع می نویسم.

من جمله اصلی شما را دوباره خواندم:

این از سنن الهی است که یاران جبهه‌ی حق را اول حسابی می‌چزاند، بعد یاری می‌دهد.

بالاخره الفاظ برای بیان مفاهیم و حالات بکار میروند .

من حرف اصلی ام  این است که واژه چزاندن همراه با نوعی مردم آزاری و اذیت و لجاجت و کینه توزی و .. است و خداوند متعال از این صفات مبراست. و لذا بهتر است از لفظ و جمله دیگری استفاده کنیم.

 

حالا شما این حرف مرا با دوستان دیگر مباحثه بفرمایید .

من دیگر این بحث ادامه نمیدهم.

یاعلی

پاسخ:
عليكم السلام

سلام سید جان. در بحث مربوط به کلمه چزاندن باید به چیزهای دیگری هم توجه کنید. انتخاب و استفاده یک کلمه در متن جدای از معنای کلمه قواعد دیگری هم دارد. متن شما در ارایه مثل کالایی است که از نظر کیفیت بی‌نقص است ولی در بسته بندی ایراد دارد. 

پاسخ:
علیکم السلام آقا سعید
همدیگه رو می‌شناسیم؟

تا حدودی! من میشناسم، شما رو نمیدونم!😉

پاسخ:
موقعیت سختیه با کسی صحبت کنی که اون می‌شناسدت ولی تو نمی‌شناسیش:)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">