چشم خدا

دست نوشته های دینی و سیاسی و اجتماعی من

دست نوشته های دینی و سیاسی و اجتماعی من

چشم خدا

گفت می خواهم بدانم کیستی
گفتمش آقای من سید علی است

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۰۲، ۱۸:۴۴ - اندیشکده اریحا
    طیب الله

106ـ جای این مسابقه ملی در فضای فرهنگی کشور خالی است

تا کنون به یاد ندارم که مقام معظم رهبری با چنین لحن جدی و تلخی خطر کاهش بحرانی رشد جمعیت ایران را هشدار دهد و حتی در پیشگاه خداوند متعال و تاریخ، عذر خواهی کند.

شاید آن زمانی که سیاست "فرزند کمتر زندگی بهتر" کلید خورد، بیش از دو سه قانون اقتصادی جزئی تصویب نشد، که دیگر اثری از آنها نیست، اما چیزی که هنوز بر فضای کشور سنگینی می کند، غبار تیره و تار فرهنگ های غلطی است که در لایه­ های مختلف جامعه رخنه کرده است، و هنوز خبری از پادزهر آن فرهنگ­های غلط در محصولات فرهنگی کشور دیده نمی­ شود. و تا این فرهنگ­ های غلط وجود دارند، خانواده­ های ما کم جمعیت خواهند ماند.

بگذریم از این که شاید هیچ فیلم و سریالی در کشور، یک خانواده­ کامل را الگو قرار نداده است، و به نظر می رسد هیچ خانواده­ ای در فیلم و سریال­ های ما دل بینندگان ایرانی را نبرده است، بلکه اصل بر این بوده است که همه­ خانواده­ ها به نحوی مشکل دارند و همیشه با هم سرِ جنگ، اما گه­ گاهی هم اگر خانواده­ی سالمی نشانمان دهند، هرگز خانواده­ پرجمعیتی نبوده است. تعداد فرزندان زیاد در سریال­ های ما همواره بستری برای نشان دادن مشکلات و دعواها و بدبختی­ ها بوده است. این فرهنگ را القا کرده­ اند که خانواده­ پرجمعیت، مساوی با "دردسر والدین" است، پدر خانه را "آقای گرفتار" می­ کند و اساسا پدر خانواده باید خیلی قلدر و "پدرسالار" باشد، تا به چنین زاد و ولدی اقدام نماید. این وضع فیلم و سریال­ های ماست.

صحنه­ خانواده­ های پرجمعیت همواره در خانه­ های قدیمی و کثیف کوچه پس کوچه­ های پایین­ شهرها به تصویر کشیده شده است؛ با این سکانس که چهار پنجتا دختر و پسر قد و نیم­­ قد سر یک چیز بی­خود دارند دعوا می­ کنند و مادرشان در حالی که یک کودک شیرخواری را بغل گرفته و از گریه­ اش کلافه شده است، با بداخلاقی تمام، سر بچه­ ها داد و هوار می­کند که "بس کنید دیگه، سرسام گرفتم از بس دعوا کردید!"

و از طرفی خانواده­ های باشخصیت و فرهیخته و باکلاسی که بسیار متین و باوقار هستند و اعضای خانواده به همدیگر احترام می­ گذارند، یا کلا فرزند ندارند، و یا فرزندانشان یکی دو تا بیش نیستند. و در چنین بستر کم­جمعیت و خانه­ سوت و کوری به این همه خوشبختی رسیده­ اند.

صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد، باید بجنبند و این غبار سیاه فرهنگ غلط را از فضای جامعه­ ما بزدایند. شایسته است در پی هشدارهای مکرر آقا، دیگر صحنه­ های تکراری و پرتعداد "خانواده­های پرجمعیت بدبخت" از فیلم و سریال های ما حذف شوند. شایسته است فیلم و سریال­ هایی با هدف زدودن فرهنگ "فرزند کمتر زندگی بهتر" تولید شود. با وجود این همه موضوع فرهنگی جدی و اولویت­ دار، معلوم نیست چرا کارگردانان ما دست از داستان­های خاله زنکی بر نمی­دارند، مگر سوژه­ خوب و قوی قحط است؟!

پیشنهادی دارم؛ خوب است صدا و سیما و وزارت ارشاد ما سالانه یک مسابقه­ سراسری ملی طرح و فیلم­نامه نویسی با چندین محور مهم و اولویت دارِ اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و دینی و اعتقادی و… برگزار کنند، و مقید شوند که فیلم­نامه­ های درجه یک و حائز رتبه را در دستور کار تولید قرار دهند.

عرف­ های غلط ازدواج، نماز، حجاب، خرید جنس ایرانی، تربیت فرزند، آیین همسرداری، ایمان به خدا، ایمان به غیب، فرهنگ انتظار، نقش قرآن در زندگی، شیوه انتخاب همسر، آسیب­ های جوانی و نوجوانی، روابط دختر و پسر، آسیب­ های ماهواره و اینترنت و موبایل و دیگر تکنولوژی های روز، کتاب­خوانی، ادب، احترام به پدر و مادر، بصیرت سیاسی، آرمان­ های امام و انقلاب و هزاران موضوع ریز و درشت دیگر وجود دارد که درباره­ شان چیز قابلی تولید نشده است. بیایند و مردانگی کنند و چنین مسابقه­ ای را در سطح ملی برگزار کنند. قول می­ دهم که با چنین کاری تحول و جهش شگرفی در شکل و محتوای فیلم و سریال­ های ما رخ خواهد داد.

امروز فرهنگ شیطانی غرب، برای القای پیچیده­ ترین شبهات اعتقادی و فلسفی نیز دارد فیلم می­ سازد، چنین نیست که دیدگاه­ های فلسفی­ اش را تنها از راه کتاب و مقاله مطرح کند. و متأسفانه ما هنوز وارد این عرصه نشده­ ایم.

شاید اگر چنین پیشنهادی عملی شود و در سطح کشور، اجرا شود، شاهد روزی خواهیم بود که در حوزه و دانشگاه­ های ما آن­ گاه که شاگرد شبهه­ اعتقادی و فلسفی سختی مطرح می­کند و از استادش جواب و منبع درخواست می­ کند، استاد در کنار ذکر یکی از کتاب­های شهید مطهری (ره) بگوید فلان فیلم ایرانی را هم حتما ببین، پاسخ روشن و دل­چسبی به شبهه­ ات می­ دهد.

نظرات  (۱۲)

  • سید مقداد
  • احسنت آقا سید

    به طور کلی باید دغدغه های حضرت آقا در اولویت اول مسائل کشور قرار بگیره مانند سؤالهای مهمی که ایشان در دیدار با دانشجویان استان خراسان شمالی مطرح کردند:

    1. چرا فرهنگ کار جمعی در ایران ضعیف است؟
    2. چرا در روابط اجتماعی، حقوق متقابل رعایت نمی شود؟
    3. چرا در برخی مناطق، طلاق زیاد شده است؟
    4. چرا در فرهنگ رانندگی انضباط لازم رعایت نمی شود؟
    5. الزامات آپارتمان نشینی چیست آیا رعایت می شود؟
    6. الگوی تفریح سالم کدام است؟
    7. آیا در معاشرتهای روزانه، همیشه به هم راست می گوییم؟
    8. دروغ چقدر در جامعه رواج دارد؟
    9. علت برخی پرخاش گریها و نابردباریها در روابط اجتماعی چیست؟
    10. طراحی لباسها و معماری شهرها چقدر منطقی و عقلانی است؟
    11. آیا حقوق افراد در رسانه ها و در اینترنت رعایت می شود؟
    12. علت بروز بیماری خطرناک قانون گریزی در برخی افراد و بعضی بخشها چیست؟
    13. چقدر وجدان کاری و انضباط اجتماعی داریم؟
    14. توجه به کیفیت در تولیدات داخلی چقدر است؟
    15. چرا برخی حرفها و ایده های خوب در حد حرف و رؤیا باقی می ماند؟
    16. ساعات کار مفید در دستگاهها چرا کم است؟
    17. چه کنیم ریشه ربا قطع شود؟
    18. آیا حقوق متقابل زن و شوهر و فرزندان در خانواده ها بطور کامل رعایت می شود؟
    19. چرا مصرف گرایی، برای برخی افتخار شده است؟
    20. و چه کنیم تا زن هم کرامت و عزت خانوادگیش حفظ شود و هم بتواند وظایف اجتماعی خود را انجام دهد؟

     

    در اینجا البته همه وظیفه داریم ولی سازمانهایی مانند صدا و سیما و سایر نهادهای تاثیرگذار، نقش مهمی ایفا می کنند.

    پاسخ:

    و احسنت بر شما که این سؤالهای کلیدی آقا را یادآوری کردید.

    انصافا هر یک از این پرسشها باید موضوع دهها مقاله پایان نامه و کتاب و مستند و فیلم و سریال و سخنرانی بشود.

    حرف کاملا به جایی زدید البته نمیتونیم به صداو سیمایی دل ببندیم که سریالهاش با مشاوره کارگردانان مبتذل ساز سینما ساخته میشه شاهدش هم نمونه اخیر...

    به امید اون روزی که طلبه های خوش قلمی چون شما وارد عرصه فیلم نامه نویسی بشید و به امید روزی که حوزه ها بیش از پیش متوجه این ابزار مهم تبلیغی بشه و در کنار درسهای فقه و اصول، فیلم نامه نویسی هم تدریس بشه. 

    سلام سید بزرگوار

    یه مساله ی خیلی مهم رو باید در این بین مطرح کرد و اون بالا رفتن سن ازدواجه.شما وقتی شاهد این باشید که جوانان در سنین بالاتر وارد زندگی مشترک می شوند بالتبع

    روانشناسی انسان می گه که در سنین بالا تاب و تحمل والدین برای تربیت درست فرزندان بسیار کمتر می شه و اونوقته که می گن ما همین یکی یا همین دو تا رو درست تربیت کنیم کار شاقی کردیم.بالارفتن سطح رفاه و بهداشت هم مزید بر علته که دیگه کسی از ترس مردن بچه ها بر تعداد اونها نیفزاید.هزینه های کمر شکن هم دلیل بر دلیله که سن ازدواج رو افزایش می ده.اما میانگین طول عمر بین پنجاه تا هفتاد بسیار بر این فرهنگ غلط احاطه دارد.

    پاسخ:

    علیکم السلام

    به مسائل مهمی اشاره کردید. واقعا درسته. خیلی ممنون که تشریف آوردید و یادداشت ناقابل ما را کامل کردید.

  • حسن عبدالصمد
  • سلام و خدا قوت

    این مطلب شما در سایت "حرف تو" منتشر شد


    آدرس: http://harfeto.ir/?q=node/1603

    با لینک سایت حرف تو وبلاگ نویسان ارزشی را حمایت کنید

    در صورت تمایل هنگام به روز شدن وبلاگ خود، ما را مطلع سازید.

    یا علی مدد

    پاسخ:
    علیکم السلام
    ممنون.
    ان شاء الله اطلاع خواهم داد.
    بسیار عالی.
    موفق باشید
    پاسخ:
    ممنون.
    با :تبلیغ نظام سلطنتی در صدا و سیما
    به روزم
    سلام
    سید جان راستش رو بگم حوصله نکردم یاداشتتون رو بخونم و فقط خواستم نظری بدم و بگم سید جان من جوون 25 ساله احساس میکنم نیاز جنسی و عاطفی دارم از طرفی تمام سعی ام اینه که پایبند به اصول دینمان باشم و خدای ناکرده مرتکب گناهی نشوم ... حرف دلم را بگویم دختری پاک و نجیب را هم برای ازدواج زیر در نظر دارم اما به هیچ وجح شرایط ازدواج را ندارم نه کاری دارم نه پولی دارم نه خانه ای حتی اجاره ای 40 متری دارم خلاصه بد جوری تحت فشار هستم و از همه چیز نا امید ... تور خدا سید فکری کنید برای تسهیل شرایط ازدواج میدونم خیلی ها مشکلات من رو دارن .. تقاضا میکنم بیشتر راجب مشکلات ازدواج برای جوانان بنویسید شاید بود گوش شنوایی ...

    پاسخ:

    علیکم السلام برادر.

    چشم ان شاء الله درباره این موضوع هم خواهم نوشت.

    ان شاء الله هر چه زودتر مشکل همه جوانان کشور حل شود.

    همین که انسان سعی کند گناه نکند و عفت به خرج دهد، بسیار تسهیل کننده ازدواج است، چون خداوند متعال قول داده است که اگر کسی تقوی پیشه کند خداوند راه برون رفتی از مشکلاتش برایش باز خواهد کرد و کارهایش را آسان خواهد کرد.

    دعا و توسل به اهل بیت را فراموش نکنید که خیلی کارساز است.

    سلام

    به نکته جالبی اشاره کردید به امید روزی که یا خوش فکرهای انقلابی ما فیلمساز بشن یا فیلمسازان ما خوش فکر انقلابی !


    بنده قبل از این هم با نام دیگری نوشته های شما را تا حدودی دنبال می کردم . اکنون هم سایتتون رو در وبلاگ تازه تاسیس خودم لینک کردم . از قضا در پست اخیر وبلاگم خبری رو گذاشتم از ساخت سریالی اینترنتی در مورد آسیب شناسی اینترنت که به بخشی از نوشته شما هم مربوط میشه .... شاید خوندش برای شما هم جالب باشه . متشکرم 
  • محمد جواد مهرورز یوسف
  • سلام به شما, وبلاگ پر از معنویتی دارید, خوشحال میشم پیوندی بین دریچه های افکارمان برقرار شود. پاینده باشید ان شاء الله.
    پاسخ:

    علیکم السلام

    نظر لطف شماست. خیلی ممنون.

    با سلام
    درباره سخنان شما در خصوص صدا و سیما نظری ندارم ولی در مورد افزایش جمعیت باید بگویم:
    در مدیریت اصلی هست با نام امکان سنجی که به صورت خودمانی و ساده یعنی قبل از هر کاری روی آن مطالعه کن.
    ایا ایران امکان افزایش تولد نوزادان و افزاش جمعیت خود را دارد؟
    ایا در این خصوص مطالعات وامار گیری دقیق و علمی صورت گرفته؟(وایا شما در جریان این نتایج هستید)
    یا فقط صرف این که ایران در چند سال آیند با افزایش سن جمعیتی روبرو خواهد شد باید تولد نوزادان افزایش یابد؟
    من با افزایش جمعیت مخالف نیستم بلکه با طرحهایی که خارج از مجراهای علمی اجرا میشود و پیامدهایی خوبی ندارد مخالف هستم که خود شما هم شاید نمونه هایی از این موارد را سراغ داشته باشید.
    همچنین پیشنهاد دارم:
    شما به عنوان روحانی یا طلبه صاحب 10 فرزند شوید تا الگوی ما جوانان باشید.
    با تشکر
  • مسیح کردستانی
  • بنده خوب خدا سلام..
    خداقوت
    پاسخ:
    علیکم السلام.
    علی یارت.
  • عارف عبداله‌زاده
  • این سوال "ایا ایران امکان افزایش تولد نوزادان و افزاش جمعیت خود را دارد؟" جناب yoni برای من هم مطرح است!

    و
    جواب؟
    پاسخ:
    جوابم این است که مقام معظم رهبری فرموند، این سخن که باید زاد و ولد خانواده های ایرانی بیشتر شود، کاملا بر اساس نظر کارشناسان و صاحبنظران این عرصه است.
    ولایت برای همین جاهاست که آدم به ایشان اعتماد کند و ارشادات ایشان را دنبال کند و عمل کند، و نگوید سخن ایشان کارشناسی نیست، چون ایشان در مشورت با کارشناسان و خبره های هر فن واقعا کم نظیرند.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">