چشم خدا

دست نوشته های دینی و سیاسی و اجتماعی من

دست نوشته های دینی و سیاسی و اجتماعی من

چشم خدا

گفت می خواهم بدانم کیستی
گفتمش آقای من سید علی است

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۰۲، ۱۸:۴۴ - اندیشکده اریحا
    طیب الله

2ـ میل به خود نمایی و جلوه گری ات را بیشتر کن، حجابت بهتر می شود.

وقتی شمار بسیاری از مردم دچار گناه یا مشکلی می­شوند، باید این نکته را در نظر گرفت که تنها راه مقابله و مبارزه با این مشکل، توصیه و نهی­های مستقیم نیست، اگر چه راه نهی و توصیه­ی مستقیم را هم نباید فراموش کرد و انکار نمود. ولی در کنار تبلیغ­های ساده و مستقیم، باید به پیچیدگی­های مخاطب هم نیم­نگاهی انداخت و متناسب با علت گناه کردنش، با او صحبت کرد و هدایتش نمود.  

بدحجابی نیز چنین است. نباید نحوه­ی ترویج حجاب در جامعه به گونه­ای باشد، که گویا همه­ی دخترهای بدحجاب این مرز و بوم، از بدحجابی­شان کاملا خرسند و خوشنودند و با افتخار و احساس رضایت سرشار به بدحجابی­شان می­بالند. مگر همه­ی جوان­های بی­نماز چنین­اند؟ مگر هر جوانی که عادت به نگاه با گناه دارد، با رضایت خاطر به کارش ادامه می­دهد و از خودش کاملا راضی است؟ پر روشن است که چنین نیست. بسیاری از دختران بدحجاب هم از بدحجابیشان راضی نیستند و به حال دختران باحجاب غبطه می­خورند. البته وجود گونه­های دیگر بدحجابی و بی­حجابی را هم انکار نمی­کنم. اما آن چه می­خواهم بگویم، این است که همان گونه که عوامل بدحجابی بسیار است و گناه دختران بدحجاب، به یک اندازه نیست، راه و روش و لهجه­ی سخن درباره­ی حجاب و توصیه به حفظ حجاب هم نباید یک جور باشد.

علت بسیاری از بدحجابی­ها غریزه­ی جلوه­گری دختران است.

بسیاری از دختران، به این علت بدحجاب هستند که می­خواهند زیباییشان را به رخ بکشند. دختران از نمایاندن حُسنشان لذت می­برند، و از به دام انداختن دل جوانان کیف می­کنند. از طرف دیگر خداوند در آفرینش­شان هر چه ظرافت و زیبایی بود به کار انداخت و آنها را از همه­ی مهارت­های دل­بری و عشوه­گری بهره­مند ساخت. در چنین شرایطی بدحجابی و هر آن چه که در جامعه می­بینی چندان دور از انتظار نخواهد بود. اینها صفاتی است که خداوند بر اساس حکمت خود در نهادِ دختران نهاد و هیچ راهی برای مبارزه با آنها قرار نداد.

دختران باحجاب چگونه با حجاب شدند؟

اما اینجا سؤالی به نظر می­رسد که شاید برای دختران بدحجاب به صورت جدی­تر مطرح شده باشد، و آن این است که چطور می­شود یک دختر، به ویژه اگر دختر زیبارویی باشد، بدون آرایش و با حفظ کامل حجاب در جامعه حاضر می­شود؟ این دختر باحجاب چه روحیه و چه عالم مرموزی دارد که حتی با دور دیدن چشم اولیایش به حجابش دل بسته است؟

یکی از مهم­ترین فرق­های دختران باحجاب، با دختران بدحجاب این است که دختران باحجاب، دختر­تر و در میل و گرایش­های دخترانه نیرومندترند.

چیزی که انسان را خراب، و برای گرفتار شدن در گناه، آماده می­کند، بی­توجهی به کشش­ها و گرایش­های خود است. تا انسان به خواسته­ها و میل­های خود توجه نکرد، در میل­های خود قناعت خواهد ورزید و رفته رفته زندگی­اش به گناه خواهد کشید.

ما می­دانیم که همه­ی انسان­ها راحتی و آسایش را دوست دارند. برخی به همین دلیل، راحت­طلب می­شوند و زندگی خود را به بیهودگی می­گذرانند. اما کسی که راحت­طلب­تر باشد و به فکر آسایش و آرامش عمیق­تر و ماندگارتری است، به کار و تلاش و فعالیت مشغول خواهد شد.

داستان زیبایی­دوستی دختران نیز همین است. هر چه یک دختر به زیبایی­اش بیشتر اهتمام بورزد، دست به کارهای بیشتر و سخت­تری در راستای آرایش خود خواهد زد. او حتی حاضر است یک ساعت صورت خود را با ماسک زجر دهد تا به زیبایی طبیعی­تر و ماندگارتری برسد. گاهی سالن آرایش به شکنجه­گاه شبیه می­شود تا چند صباحی این دختر پوست بی­مویی را تجربه کند. وبالأخره برخی دختران با پذیرش هزینه­های کلان، حتی حاضر می­شوند بینی خود را عمل کنند و با همه­ی درد و خطر آن بسازند. این همه کارهای زجرآور و گاه چندش­آور، به خاطر زیبایی­های چند روزه یا چند ساعته تحمل می­شود؛ یعنی زیبایی برای انسان­ها و به ویژه خانم­ها این­قدر مهم است.

خانم­های باحجاب هم درست همین روش را دنبال می­کنند. اما نگاهشان دقیق­تر و کامل­تر است. اگر دختران بدحجاب آرزو دارند تا حدود چهل سالگی زیبا بمانند، دختران باحجاب، به فکر زیبایی جاوید هستند. آنها به فکر دل­بری از همه­ی عالم و هستی هستند، نه چهار جوان خیابانی. در نگاه یک زن باحجاب، سراسر دنیا سالن آرایش است و حجاب، ماسک خوشایند و کم­آزاری است که اثری چنین ماندگار و جاوید بر صورت زن به جای می­گذارد.

نظرات  (۹)

 سلام علیکم
مطلب جالبی بود وآنچه در دل ماست به قولی به زبان آوردی ولی از حجاب پسران غافل نشویم که کمتر از آنچه گفتید نیست!!!
الهی جوانان مارا :
الى صراطک اهدهم،و برائحة الجنة بلغهم،وبیاض الوجه اوعدهم، وبظل عرشک اسکنهم
وباز دست یار همراهتان
علی مدد
 زاویه دید قشنگی بود .

اما باید حواسمون باشه که امور ذوقی و زیباشناسانه رو با امور حقیقی قاطی نکنیم.

میل جلوه گری که در زنها وجود داره در همه موجودات دارای مذکر و مونث وجود داره . و در واقع این جلوه گری راهیه برای که طبیعت در نهاد انسان قرار داده برای بقا و ازدیاد نسل . و ماهیت و زمینه ی اون کشش مرد به سمت خود . برای همینم همه ی این خودنمایی ها توشون جنبه های جنسی وجود داره . و در واقع اکثر این خودنمایی ها منجر به تحریک جنسی مرد میشه .
حالا شما یه تعبیر ذوقی به کار بردین و جلوه گری زنها رو الهی کردین اون میتونه مبناش چیز دیگه ای غیر این جلوه گری باشه .
سید عزیز . در تحلیل مسائل فرهنگی و اجتماعی اولین شرط واقع بین بودنه و صرف اینکه این راه میتونه ادعای ما رو ثابت کنه دلیل بر درستی اون راه نمیتونه باشه . همون طوری که می بینیم برخی از ادله ای که برای اثبات خدا اورده شده از طرف علمای ربای خودمون رد شده .
 سلام بزرگوار خداقوت
از لطفتون ممنونم نظر قابل توجهی ندارم .
زبانم در این مقوله کوتاست چون بحث، خیلی مهمه ومن کوچکتر از اونم که بتونم نظر بدم .
چیزهایی رو میدونم که از اجتماع یاد گزفتم؛ یعنی خوب دیدن، خوب شنیدن و....
اول باید مسئله را روشن کنیم کدام حجاب؟ظاهر، زبان، رفتار.........
با مرور اجمالی در اینجاغرض حجاب ظاهریست.
در اجتماع ما متاسفانه محجبین جا رو خالی گذاشتن مخصوصأ در شهرستانها.
اگر به پارکها سربزنیم کمتر محجبه ای رو می بینیم . وقتی هم علت رو می پرسیم میگن:
مجیطش خوب نیست . غافل از اینکه ما هم جزو محیطیم .
در مجالس همیشه جا رو خالی میذاریم. خلاصه ما محجبه ها هم کم مقصر نیستیم.
دنیا وارونه شده به جای اینکه هنجار جای ناهنجاری رو بگیره محجبه ها اگثرأ اعتماد به نفس کمتری دارند و
بالعکس .
دختران ما باید باور کنند که:
یک دل دارند و یک بار عاشق می شوند (عشق واقعی) پس نباید عشقشون رو بیهوده خرج کنن .
تمام زیبائیشونو برای عشقشون نگه دارن.
پسرها حتی بدترین آنها برای زندکی دختر محجوب رو انتخاب می کنن.
مثل مرواریدند وحجاب صدفشون اگر مروارید از صدف بیرون باشه سنگی بیش نیست.
وقتی مشت بسته باشه همه مشتاقند که درون مشت بسته را ببینند.
حسادت در مورد حجاب بهترین حسادتهاست . ماکه دوست نداریم حتی مدل لباسمونم بهترین دوستمون داشته
باشه چطور راضی میشیم..........
پسرها میخوان بعد از تشکیل خانواده نگران درب منزل و گوشی تلفن نباشند
و خیلی چیزای دیگه.......
 بسم الله النور
سلام
از مطلبتان بهره مند شدم. همین هفته بود که شبیه این تعابیر را از حاج آقای پناهیان در تلویزیون شنیدم و روی آن خیلی فکر کردم. از آقای نقویان هم شنیده بودم.

اما به راستی آیا این تفسیرها با روح حجاب اسلامی و آرمان قرآنی آن کاملا هماهنگ است، یا تنها یک تعبیر شاعرانه ی شخصی است ؟
 سلام.
بسیار زیبا و مفید بود، مرسی.
بسیار مقاله خوبی بود؛ به خصوص این نکته ها:
1-نباید نحوه­ی ترویج حجاب در جامعه به گونه­ای باشد، که گویا همه­ی دخترهای بدحجاب این مرز و بوم، از بدحجابی­شان کاملا خرسند و خوشنودند...
2-...دختران باحجاب، دختر­تر و در میل و گرایش­های دخترانه نیرومندترند... نگاهشان کامل تر و دقیق تر است.
سلام مطلب بسیار عالی و جذابی بود
از جنبه زیبایی به حجاب نگاه کردید خیلی زیبا و قابل فهم برای هر کس
با کمال تشکر
ممنون نمیدونم چی بگم اینقدر مطالب خوبی بود فقط میتونم تشکر کنم . خیلی لطف کردین
پاسخ:
علیکم السلام
خواهش می کنم.
خیلی مقاله ضعیفی بود آدم رو گیج میکنه
پاسخ:
ببخشید.

این دو مطلبتون قشنگ بود اما نمیدونم چرا اون مطلبه که حجاب محدودیته روش بیشتر توجه نکردین...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">