چشم خدا

دست نوشته های دینی و سیاسی و اجتماعی من

دست نوشته های دینی و سیاسی و اجتماعی من

چشم خدا

گفت می خواهم بدانم کیستی
گفتمش آقای من سید علی است

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۰۲، ۱۸:۴۴ - اندیشکده اریحا
    طیب الله

144ـ یک توهم وحشتناک و وقت کش

ما معمولا فرصتهای روز و شبمان را به خاطر یک توهم وحشتناک از دست می دهیم. و آن این که فکر می کنیم برای انجام بسیاری از کارها نیاز به وقت خالی طولانی مدت داریم. خانه را تمیز نمی کنیم چون به دنبال یک وقت خالی نصف روزه می گردیم. و اگر نیم ساعت فرصت پیدا کردیم آن را کافی نمی دانیم و دست به چیزی نمی زنیم. 

برای درس خواندن و مطالعه کردن دنبال دو ساعت زمان خالی می گردیم، آن وقت فرصتهای یک ربع، نیم ساعتی که راه به راه برای ما پیش می آید رها می کنیم چون فکر می کنیم هیچ کاری نمی شود در آنها انجام داد. 

قرآن و عبادت و دعا خواندن هم لابد نیاز به یک فرصت طولانی و خلوت خیلی خیلی خاص و یک چراغ سبز دارد، پس هیچ وقت شرایطش جور نمی شود. خلاصه خیلی ریز و بی مصرف می بینیم این پاره وقتهای ارزشمند روز و شبمان را.

انصافا هر کداممان اگر کارهایی را که به اصطلاح بی موقع و در زمان ناکافی انجام دادیم به یاد بیاوریم، خواهیم دید که کیفیت کار، چندان هم افتضاح از آب در نیامده است، بلکه بسیاری از آنها کاملا خوب و بی نقص انجام شده است.

بارها توانسته ایم خانه را در دقایقی کوتاه قبل از آمدن مهمان به سرعت مرتب کنیم. بارها در اتوبوس و مترو و زنگ تفریح یعنی در شرایط ناجوری که هیچ وقت به چشممان نمی آید برای امتحان درس خوانده ایم و اتفاقا هر آن چه در این شرایط خواندیم یاد گرفتیم و نمره اش را هم به دست آوردیم. پس چه مرگمان است که در دیگر روزها به این پاره وقتهای مظلوم به چشم تحقیر می نگریم و آنها را لایق هیچ کار مفیدی نمی دانیم؟!


پ.ن1: نظر خانم دکتر دلژین زیر این یادداشت خواندنی است، از دستش ندهید
پ. ن2: از خانم ارکیده که لطف کردند و این یادداشت را در لینک روزانه هایشان قرار دادند سپاسگزارم

نظرات  (۱۸)

واقعا واقعا همینه....
منم خیلی وقتا دچار این توهمم و قبول دارم الکیه..‌
پاسخ:
شاید این یادداشتی که مخاطب اولش خودم هستم کمکم کند که این توهم را تا حد زیادی در خودم کم کنم و اراده ام را بالاتر ببرم. 
ممنون از حضور همیشگی و خوبتون
زنده باشید 
سلامت باشید
ممنون بابت نوشته های خوب و مفیدتون
با اجازتون در پیوندهای روزانه ام گذاشتم‌:)
پاسخ:
خواهش می کنم
اختیار دارید
خیلی خیلی روی خودم کار کردم تا تونستم از این وقت ها استفاده کنم ! 
این توهم ادامه داشته باشه نه تنها اون وقت پیدا نمیشه بلکه کل روز آدم میره ... 
عالی بود ... 
پاسخ:
اگه براتون زحمتی نیست روشهای کاربردی و خوبی که کمکتون کرد از این پاره وقتها استفاده کنید رو بگید تا استفاده کنم.
خیلی ممنون از لطفتون
متشکرم
یه روشی که خیلی بهم کمک کرد شناختن اوقات هدر رفته ام بود 
یه دفتر برداشتم و یک هفته دقیق لحظه به لحظه هر کار کردم نوشتم ! 
مثلا صبح فلان ساعت پاشدم ، تا فلان ساعت صبحانه خوردم ، فلان ساعت تو راه بودم ، تا فلان ساعت دانشگاه بودم ، استاد این ساعت اومد ! 
و ....
تا حمام رفتن حتی...
بعد بشینین دقیق بررسی کنین میبینین یا خدا چقدرررر وسط این فرصت ها بیکار بودین ...
بعد یه دفتر برداشتم و هر روز یه برنامه کلی ریختم ! 
مثلا محاسبه کردم در روز کلا ۵ ساعت وقت مطالعه دارم ، دیگه جزیی برنامه نمیریزم که از ساعت ۱ تا ۶ مثلا درس بخونم ، کلی برنامه میریزم میگم امروز باید فلان مباحث رو که تو ذهنم تخمین زدم ۵ ساعت زمان میبره رو مطالعه کنم ...
یا برم پیاده روی یا استخر (که تو ذهنم میدونم مثلا ۱ ساعت زمان میبره) 
وقتی جزیی برنامه نمیریزم و اینجوری کلی مینویسم به ۹۰ درصد کارها میرسم :) 
به نظرم ریختن برنامه جزیی موجب به هم ریختگی ذهن میشه ، مثلا میگیم از ۸ تا ۹ مطالعه ، مشکلی پیش میاد و نمیشه تو اون ساعت مطالعه کرد و یا ذهن که از زیر کار در روئه ، در میره از زیرش و متعاقبا ذهن به هم میریزه و باقی برنامه های جزیی رو هم انجام نمیدیم... 
این روش شخصی من بود... 
پاسخ:
خیلی خیلی ممنون
دستتون درد نکنه
از آن کامنتهایی که بیشتر از خود متن ارزش داشت
خواااهش میییکنم 
انشاءالله که مفییید باشه :) 
پاسخ:
ان شاء الله که همین طوره
برای من مفید بود
قدردانی ام را در پانوشت یادداشتم پذیرا باشید
سلام. 
من که گاهی در همین اوقات مرده ، صلوات میفرستم . 
بعضی وقتهای دیگه هم که یک دفترچه تهیه کردم و از روش میخونم
پاسخ:
علیکم السلام
ذکر گفتن در وقتهای پیاده روی و دیگر وقتهای مرده بهترین کاره
چه دفترچه ای تهیه کردید؟ چه جوریه؟
خونه رو این ایام موافقم 
در ۱۰ دقیقه هم خونه رو مرتب میکنم و هم میوه و اجیل رو میچینم 
در صورتی که در غیر از این ایام یه روزهای رو مشخص میکردم برای این کار که گاهی اوقات مشکلاتی پیش می آمد
و چقدر وقت و عمرمان رو هدر میدهیم در صورتی که میشه بهترین کارها رو در وقتهای
تلف شده انجام داد  


پاسخ:
این جور وقتهایی که مجبوریم کاری رو در کمترین فرصت انجام دهیم و از پس کار با موفقیت بر می آییم. حجت بر ما تموم میشه و بهانه ها رو در دیگر روزهای سال از ما میگیره. ولی کو گوش شنوا؟ دوباره برمیگردیم به همون آدم تنبل اول
سلام 
وقتتون بخیر.

استفاده از فرصت ها با این روش برای کسانی که در کلان شهرهایی مثل تهران زندگی می کنند، بسیار پرکاربرد و نتیجه بخش است. من خودم در دورۀ دبیرستان و در سالهای دانشجویی از این روش خیلی خوب استفاده کردم و نتایج خوبی هم گرفتم...
پاسخ:
علیکم السلام 
وقت شما هم به خیر
اگر وقت داشته باشید و قابل دونستید از روشهایی که به کار گرفتید و نتایج خوبی که به دست آوردید مصداقی برامون تعریف کنید و مثال بزنید. تا استفاده کنیم
بسیار زیبا.موفق باشید

پاسخ:
خیلی ممنون
زنده باشی داداش:)
دفترچه درسی منظورم هست .
پاسخ:
آهان:)
خیلی لطف دارید به من 
موفق باشید 
پاسخ:
خواهش می کنم
زنده باشید
  • ستاره خوشبختی
  • بدتر از همه باور به اتلاف وقت است...

    گاهی میگذرد و نمیفهمیم ولی گاهی به عین میبینیم که دارد میگذرد
    پاسخ:
    بله دقیقا
    هر وقت خود را کنترل می کنیم و سعی می کنیم وقت را کم هدر بدهیم، به این نتیجه می رسیم که چه ساعتهای ارزشمندی از عمرمان را سر بریدیم و در جوب انداختیم
    با ماهم سربزنید خوشحال میشیم
    پاسخ:
    چشم مهدی جان:)
    وبلاگ جدیدتان مبارک
    مرسی ممنون

    پاسخ:
    خواهش می کنم

    تشکر
    پاسخ:
    خواهش می کنم
     من با این موضوع خیلی مشکل ندارم. شده از وقت های عجیب و غریب پنج دقیقه ای هم استفاده کردم( مثلا چند دقیقه قبل از سال تحویل توی یه مکان عمومی هدفون گذاشتم توی گوشم ، دفتر درآوردم نشستم صوت کلاس گوش دادم و یه جزوه هزار رنگ نوشتم)
    من خیلی منتظر وقت مناسب نیستم، بیشتر منتظرم حس مناسبم و همیشه میگم هر وقت حسش باشه. و متاسفانه این حسه هم خیلی نمیاد
    پاسخ:
    این هم درد بسی جانکاهی است که باید برایش راه حلی جور کنیم
    و صد البته بهترین دل مشغولی یک مؤمن این است که عیوب خود را یکی یکی کم کند
    و او هیچ گاه تا آخر عمرش به نقطه ریشه کن کردن همه عیوب نخواهد رسید
    اژدهای چند سری است عیوب ما که هر سری را که بریدیم دو سر دیگر بلا فاصله در می آید
    این مضمون حدیثی از رسول خدا (ص) است.
    خیلی خوش اومدید بانو

    مطلبتون تلنگر خوبی بود.

    @دلژین
    مرسی راهکار
    پاسخ:
    خیلی خوش اومدید بانو
    متشکرم
    سلام
    خیلی عالی
    متشکر از مطلب خوب
    دقیقا چیزی بود که سال گذشته تا حدودی اجراش کردم اما بازهم وقت مرده دارم و جای کار هست
    _____
    مچکر خانم دکتر
    قبلا انجام داده بودم این کاری که گفته بودید اما نه به این دقت که جزیی ترین کارها رو هم بنویسم

    یاعلی مدد
    پاسخ:
    علیکم السلام
    خیلی ممنون از نظر لطفتون
    اگر تجربه خاصی دارید از شیوه اجراتون یا به موفقیت خاصی رسیدید، مثلا با پاره وقتها توانسته اید کار خاصی بکنید یا چندین جلد کتاب بخوانید برای ما هم بگید تا استفاده کنیم. 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">