چشم خدا

دست نوشته های دینی و سیاسی و اجتماعی من

دست نوشته های دینی و سیاسی و اجتماعی من

چشم خدا

گفت می خواهم بدانم کیستی
گفتمش آقای من سید علی است

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۰۲، ۱۸:۴۴ - اندیشکده اریحا
    طیب الله

206ـ خدا ما را مدگرا آفرید

ما انسان‌ها مدگراییم؛ این‌قدر که گاهی نمی‌توانیم زشتی و زیبایی را بدون در نظر گرفتن مد روز معنی کنیم. مثلا در پوشش، هر جماعت و صنفی - نه فقط قرتی‌ها و جلف‌ها - مدی دارند برای خودشان. و هر کس لاجرم تابع مد جماعت هم‌کیش و قماش خودش می‌شود. عکس‌های پنجاه سال و صد سال پیش را که ببینی همه، جور دیگر تیپ می‌زدند و امروز فرق دارند؛ دکتر مهندس‌ها، کارمندها، دانشجوها، بازاریها و حتی علما و مراجع تقلید! مراجع ما هم دیگر آن عینک‌های ضخیم و قدیم را نمی‌زنند؛ مثل علمای قدیم عمامه‌ی خیلی بزرگ نمی‌بندند و محاسنشان کوتاه‌تر از علمای قدیم است، رنگ و مدل دوخت عبا و قبایشان هم فرق‌هایی کرده و دیگر مثل علمای قدیم شالی دور کمرشان روی قبا نمی‌بندند. 
حتی در روایات آمده که وقتی غریبه‌ای وارد مسجد النبی می‌شد، می‌پرسید: کدامتان پیامبرید؟! پس حتی پیامبران هم مشکلی با مد روز خود نداشتند و مثل بقیه لباس می‌پوشیدند.
انگار حس و گرایشی در وجود آدمی است که دوست ندارد ساز مخالف بزند و انگشت‌نما یا وصله‌ی نچسب باشد، مخصوصا اگر همه دارند کاری می‌کنند که چندان عیبی هم ندارد. حالا اگر داشتند کار خوبی می‌کردند این حس شدیدتر هم خواهد بود. اینجا اگر با مردم همراهی نکند احساس می‌کند از بقیه عقب افتاده است و این برایش خیلی ناگوار است. مثلا اربعین تا وقتی که خاص بود و کمتر کسی می‌رفت، نرفتنش چندان سخت نبود. ولی وقتی میلیونی شد دیگر نمی‌شد نرفت؛ حس جاماندن و عقب‌افتادن بیچاره می‌کرد آدم را. 
خدا در قرآن چندین بار چیزهایی از این قبیل گفته که: "هر چه در آسمان‌ها و زمین است خدا را تسبیح می‌گوید." یا "هر که در آسمان و زمین است تسلیم اوست." یا "...به او سجده می‌کند." نمی‌دانم شاید خدا خواسته مدگرایی ما را تحریک کند که ببین همه اینطورند، بپا عقب نمانی از کائنات زمین و آسمان! شاید خدا حس مدگرایی را در وجودمان گذاشته برای چنین جاهایی.

  • سید مقدام حیدری

سید مقدام حیدری

مدگرایی

چشم خدا

نظرات  (۵)

و این یعنی عبادت و بندگی از روی مد و جوّ زدگی و عدم شناخت!!

پاسخ:
نه اینجور نیست؛ اتفاقا راه خوب شدن همین است که خوبان را ببینیم و هوس کنیم و دلمان بخواهد خوب بودن را. 
شهدای دفاع مقدس دقیقا همین جور هوایی می‌شدند. این مسیر پرکشش اصلا راه بدی نیست؛ بلکه راه همین است. اصلا به خاطر همین است که رفاقت و معاشرت با آدم‌های خوب توصیه شده. 

سلام مجدد.

اما من، تبعیت از روی جو زدگی را نمی پسندم. نه برای خودم، نه برای دیگران.

و حتی به خودم اجازه نمی دهم که ساده زیستی و مردمی بودن پیامبر در جمع یاران را به عنوان مدگرایی آن حضرت توجیه کنم. ببخشید اگر یک روز جماعت، ساز مخالف اسلام را زد، بنده باید بپذیرم؟

و به نظرم جفا در حق شهداست که بگیم اون ها هم همین جوری هوایی شدند و رفتند دم تیغ، آیا یاران اباعبدالله علیه السلام این چنین بودند؟ اگر کسی این جوری به سمت شهادت بره مثل این می ماند که چشم بسته و بدون معرفت وارد معرکه شده که نه جنگ را می داند و نه هدف را... اون وقت این شهید با کشته های عراقی چه فرقی دارد؟

همین جوری دارند ما را به بیسوادی و بی فکری و احساساتی بودن متهم می کنند، اونوقت ما هم بخواهیم این جور بچه حزب اللهی ها و ارزش ها را معرفی کنیم، نتیجه اش مشخصه چی میشه!

به نظرم ما وظیفه داریم مثل حضرت امام و مقام معظم رهبری روشنگری و معرفت افزایی کنیم. سطح ایمان و عقیدۀ مردم را بالا ببریم. هدف و آرمان های بلند اسلام را به مردم یادآوری کنیم. ظلم ستیزی و دفاع از مظلوم را ترویج کنیم. مبانی اسلام ناب را برای مردم تشریح کنیم و...

ببخشید که فضولی کردم خدمتتون.

پاسخ:
علیکم السلام 
ممنون از نظرتون
هر گرایش عمیق و فراگیری در وجود انسان حتی اگر جلوه‌های غلطی هم دارد، در واقع خدا در دل فطرت انسان قرار داده است تا با آن خدا را بندگی کند. داستان خودنمایی، ریا، قدرت‌طلبی، لذت‌جویی و راحت‌طلبی مثل مدگرایی همین است. همه‌ی اینها وقتی ناقص و کم و غلط اجرا می‌شوند انسان را به بیراهه می‌کشانند. والا اصلش بد نیست. 
آیت الله بهجت می‌فرمایند: برای علاج ریا، برای امام زمان ریا کنید. 
این یادداشتم کاوشی انسان‌شناسانه درباره‌ی گرایش مدگرایی است. مدگرایی گرایشی ریشه‌دار در وجود آدمی است. نمونه‌های غلطی دارد و نمونه‌های درست و بجا بلکه واجبی مثل مثال‌هایی که عرض کردم. آن آیاتی که عرض کردم هم لابد می‌خواهد تأثیری بر انسان بگذارد. هر تأثیری هم به یک گرایشی از گرایش‌های انسان تکیه می‌کند. مثلا آیات بهشت گرایش لذت‌طلبی انسان را مورد خطاب قرار می‌دهد. حالا شما بفرمایید چه لزومی داشت که خدا بفرمایید همه تسبیح می‌کنند؟! خب فقط از خوبی و ضرورت تسبیح می‌فرمود و بس! چرا فرمود همه این طورند. این که این طور فرمود شاید به خاطر همین گرایش مدگرایی است. یعنی انسان عاقل فهیم وقتی بفهمد یک کار خوبی را همه دارند انجام می‌دهند دیگر سختش است که ترکش کند. این گرایش مثل حس مسابقه گویا مورد پذیرش قرآن است و از آن به عنوان اهرم برای تشویق انسان به عبادت استفاده کرده است. 
  • .. مَروه ..
  • ولی همین تبعیت از جو جامعه، فاطمیه رو ساخت

    پاسخ:
    سلام تبعیت مطلق مورد پذیرش نیست.
    در خود یادداشت هم قیدهایی هست که این برداشت به آن نچسبد:)
    پاسخم رو به آقای مرآت بخوانید

    سلام.

    خداوند وقتی می فرماید همه ذرات و کائنات تسبیح گوی خدا هستند، بعد از آن  «لا تفقهون تسبیحهم» را هم می فرماید، یعنی یک تلنگر به درک و شعور و عقلانیت و تدبر انسان می زند که برود و فهم کند این مسئله را. چون اگر معنی تسبییح خدا را فهمیدیم، اونوقت دیگر از قافلۀ تسبیح کنندگان عقب نخواهیم ماند. اونوقت در سرد و گرم زمانه حق را رها نمی کنیم، مساجد را خالی نمی کنیم و حقیقت را فدای منافع و مصلحت خودمون نمی کنیم و ....

     

    با این وجود حق با شماست.

    عذر تقصیر.

    پاسخ:
    علیکم السلام برادر
    بحث خوبی بود
    بازم از این کارها بکنید:)

    سلام... شب بخیر... 

    بله انسان ذاتا به جمع گرایش داره و تحت تاثیر قرار میگیره... ان شاءالله که جماعت در مسیر درست باشند برای تاثیرگذاری درست و به قول شما گرایش به مد...! 

    پاسخ:
    علیکم السلام
    خوش اومدید
    شب شما هم به خیر

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">