چشم خدا

دست نوشته های دینی و سیاسی و اجتماعی من

دست نوشته های دینی و سیاسی و اجتماعی من

چشم خدا

گفت می خواهم بدانم کیستی
گفتمش آقای من سید علی است

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۰۲، ۱۸:۴۴ - اندیشکده اریحا
    طیب الله

101ـ چرا موسیقی حرام است؟

با چندتا از بچه های خوب دبیرستانی، در بوستان محلمان روی چمن نشسته بودیم و گپ می زدیم که یکیشان این سؤال را پرسید.

گفت: چرا موسیقی حرام است؟ البته موسیقی حرام منظورش بود.

شاید انتظار داشت بگویم، موسیقی چنان اعصاب آدم را به هم می ریزد که به مرزهای جنون می رساندش… و البته اگر این را می گفتم، بلا فاصله می گفت: حالا اگر آنقدرها هم موسیقی گوش ندادیم و کارمان به آنجاها نکشید، چطور؟!

و اگر به او می گفتم، موسیقی، ضربان قلب انسان را ناهماهنگ می کند و ممکن است، تا حد سکته و مرگ گرفتارت سازد، پاسخ می داد: حالا اگر این ترانه های ملایم و عاشقانه ای را که حرام می دانید، گوش دهیم، چنین پیامدهایی دارد؟! پس چرا این همه گوش می دهند و هیچ اتفاقی برایشان نمی افتد؟!…

از سر ناچاری به او گفتم: موسیقی آنقدر حواست را پرت می کند که دیگر دلت برای امام زمانت تنگ نخواهد شد. حال گیرم نه سکته کنی و نه دیوانه شوی... 


  • سید مقدام حیدری

موسیقی

حرام

نظرات  (۳)

سلام

آدرستون به آدرس جدید آپدیت شد
 
در پناه حق
  • زینب منتظرحجت
  •  سلام و خسته نباشید .
    با این که دیگه نوجون نیستم اما هنوز هم نمی دونم چه موسیقی حرام هست . آیا به طور کلی حرام هست یا نه ؟
    من برداشتی که از احکام مراجع مختلف داشتم این بود که اگر اون موسیقی به درد مجالس عیاشی و حرام نخوره ، حرام نیست ...
    (البته قبلا فکر می کردم که موسیقی که رقص بیاره حرام هست . که خاطرم نیست کدام یک از مراجع گفته بودند رقص زن برای شوهر ایرادی نداره ...)
    الان اگر موسیقی به طور کل حرام نیست ... چه طور حرام بودنش رو متوجه بشیم ؟ استدلال من درست هست ؟

    و سوال دیگه این که آیا یکی از علل حرام بودن موسیقی این نیست که موسیقی باعث خیال می شه ؟ چون من توی دوران نوجوانی همه مدل موسیقی گوش دادم (به حدی که یه مدت کوتاهی دچار ضعف اعصاب شده بودم و دندون هامو بهم می زدم ...! ) و دیدم که موسیقی باعث می شه از زندگی عادی باز بمونی و توی خیالات و آرزوهای دور دراز غرق بشی... (راه نفوذ شیطان )

    یا دلیل دیگه ای داره ؟

    خسته نباشید .
    پاسخ:
    علیکم السلام.
    نخیر اکثر مراجع می گویند: همه انواع موسیقی حرام نیست، بلکه فقط موسیقی مطرب و موسیقی لهوی حرام است. یعنی موسیقی ای که متناسب مجالس اهل فسق و عیش و نوش باشد.
    و صد البته که این ضررهایی که برای موسیقی برشمردید، بخشی از علل تحریم موسیقی اند. به هر حال اثر مخربی که موسیقی حرام، بر جسم و روح انسان می گذارد، باعث می شود که دیگر این انسان نتواند خوب، بندگی خدا را بکند.

    سلام

    جوابی بهتر از این نمیشد داد

    پاسخ:
    علیکم السلام.
    نظر لطف شماست.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">