چشم خدا

دست نوشته های دینی و سیاسی و اجتماعی من

دست نوشته های دینی و سیاسی و اجتماعی من

چشم خدا

گفت می خواهم بدانم کیستی
گفتمش آقای من سید علی است

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۰۲، ۱۸:۴۴ - اندیشکده اریحا
    طیب الله

134ـ جعبۀ ابزار زن

زن می تواند، مهندس ماهری باشد، یا کارگردان کاربلدی باشد، یا سخنران قهاری باشد، و حتی تکنسین چیره دست، و یا ورزشکار نام آوری باشد. اساسا کمتر کاری در جامعه وجود دارد که زنان از پسش بر نیایند. الحق و الانصاف فروشندگان خوبی هستند و بازاریابانی بهتر؛ منشیانی صادق و دلسوز و کارمندانی منظم و دقیق. زن همۀ این نقشها را می تواند در جامعه ایفا کند، چه این که اکنون در همۀ رشته های دانشگاهی حاضر و موفق است.

اما اگر زنی بخواهد نقشی عمیقتر و جدیتر و صد البته ماندگارتر در جامعه داشته باشد، باید فرزندی بزرگ تربیت کند که آن فرزند در جامعه کارستان کند و تأثیری عمیق در جامعه به جا بگذارد. آری زن می تواند در جامعه نقشهای پیش دستی و متوسط ایفا کند، اما نقش بزرگترش غیر مستقیم است.

فرزند و شوهرِ زن، ابزار کار اوست. او بدون ابزار، همچون کسی خواهد بود که با دستهای خود بخواهد با چوب و سنگ و آهن چیزی بسازد. ممکن است وسیله­­ ای هم بسازد، یا چند قطعه ای را روی هم سوار کند، اما هیچ گاه حاصل کار او به زیبایی و کارایی اثر یک نجار یا آهنگرِ ابزار به دست نخواهد بود.

خانمی که وقت خود را در خانه صرف آدم داری و آدم سازی می­کند، نقشی به مراتب عمیقتر و جدیتر و ماندگارتر در جامعه دارد، تا خانمی که در بازار و کارخانه و فرودگاه و اداره و معدن و شهر بازی و جاهای دیگر مشغول کار است.

امروز هیچ خانمی به اندازه مادر امام خمینی (ره) در جهان اسلام نقش ایفا نمی کند؛ خانمی که بر گردن همۀ مسلمانان جهان حقی بزرگ دارد، اگر چه بیشتر مردم نامش را نمی دانند و محل قبرش را نمی شناسند. خداوند برای زن نقشی چنین سنگین و عمیق و البته پنهان طراحی کرده است، که اگر بخواهد به نقشهای سطح پایین جامعه بسنده کند، از آن نقش بزرگ و عمیق و ماندگار، باز خواهد ماند. 


باز نشر شده در 598 

نظرات  (۸)

  • زمستان ‌‌..
  • خب خود زن میتونه همون نقشی که قراره فرزندش ایفا کنه رو خودش ایفا کنه ! 
    شما گفتید میتونه ... خب خودش کارستان کنه ...

    پاسخ:
    در طول تاریخ کسانی که مصلح بودند و در تاریخ نقطه عطفی ایفا کردند، و الگوی بزرگ و الهام بخش جامعه ها بودند، چه در جهان اسلام و چه در جامعه های دیگر، مرد بودند. از انبیا و اوصیا گرفته تا شهدا و عالمان و دانشمندان و مصلحان بزرگ تاریخ...
    گویا این طراحی خداست که نقش بزرگ و فوق العاده زن در جامعه پنهان و غیر مستقیم باشد.

    به مادر شیخ انصاری گفتند پسر تو خیلی انسان بزرگی شده است: گفت: پسرم خیلی هنر نکرده، نمی دانید چه مراقبتها که در دوران بارداری و شیردهی اش نکشیده ام... 

    و شاید این شعر اینجا مصداق داشته باشد که گفت: 
    در کار گلاب و گل حکم ازلی این بود
    کاین شاهد بازاری وان پپرده نشین باشد

    ممنون از نظرتون
  • زمستان ‌‌..
  • بعدشم اگه بچش دختر شد یعنی ناکامه در این کارستان سازی؟

    من با کار کردن زنان با این جدیت مخالفم ، ولی این حرف هم توجیهشون نمیکنه برن خانه نشین بشن!
    پاسخ:
    اشکال خوبیه :)
    دختر از میان نقشهای آشکار و پنهان جامعه، بیشتر نقش پنهان دارد و کمتر نقش آشکار
    پسر برعکس است. هر دوی این نقشها ارزشمند و ضروری اند و هر کدام امتیاز خود را دارند.
    مثلا نقش پنهان زن به اخلاص نزدیکتر است.
     
    واقعا وب سایت جالبی دارید.
    خوشحال میشیم به وب سایت ما هم سری بزنید.
    http://mostic.ir
  • زمستان ‌‌..
  • من این حرف رو میپذیرم و موافقشم! شاید همسرتون هم طوعا و‌کرها بپذیره
    اما
    هیچ دلیل و برهان قانع کننده ای برای زنان مخالف خانه نشینی نیست!
    پاسخ:
    اگر می تونید کمک کنید تا اشکالاتش رو برطرف کنم
    و از نگاه بهتری به ماجرا نگاه کنیم، خیلی ممنون میشم.

  • کاکتوس هستم
  • به نظرم
    یه خانم باید شخصیت اجتماعیشم تو جامعه درست شه یعنی چی؟
    یعنی فقط به دید  یه همسر یا مادر دیده نشه.
    تو جامعه..اگه تنها موند بتونه از پس خودش بربیاد و  فقط متکی به کس دیگه نباشه
    قطعا تربیت فرزند مهمه و اولویت هست اما تحصیلات و شغل هم لازمه.
    تربیت منطقی و درست بچه + شخصیت اجتماعی.
    سکسیسم در زرورق ریحانه نشان.
    پاسخ:
    درست متوجه نشدم
    سکسیسم. معادل نه چندان فارسی اون، جنسیت زدگی. «زن هرچقدر هم خفن باشد بدون شوهرش و بدون رفت و روب منزل به بهشت نمی رود». «زن باید بنشیند توی خانه که از دامنش مرد -و فرزندان مذکرش- به معراج روند.» «زن ریحانه ست اصلا، چه کاریه انقدر بدو بدو می کنید به استقلال دست پیدا کنید یا برای جامعه مفید باشید». ناتوانیِ نگارنده در تحمل اینکه زن بدون وجود هیچگونه مردی در زندگی میتونه یک ریاضی دانِ برنده مدال فیلدز، یک شیمی دان برنده جایزه نوبل، بنیانگذارِ پرستاریِ مدرن، نخست وزیر یا رییس جمهور باشه، پیشنهادِ اینکه وقت خودتون رو صرف نگهداری از مردانتون کنید به جای اینکه سعی کنید خودتون به درد بخورید. و زرورق پیچ کردنِ این تفکر مردسالار در یک متنِ مثلا احساسی و مثلا شاعرانه در مدحِ مادری که هیچ کجا حتی خود پسرش هم به نقشش در هیچ یک از رخداد های مهم زندگیش اشاره نکرده و اسمی که ازش در دسترس نیست زیر خروارها خاک در بایگانیِ تاریخ خاک می خوره.
    من امروز این مطلب رو خوندم
    جواب اشکال بالا رو چی میدید؟
    *
    البته من متن رو میپذیرم،اما اشکال هم ایجاد شد برام
    پاسخ:
    سخن دربارۀ حلال و حرام نیست و این سؤالی که به آن اشاره کردید خیلی کاریکاتوری است. کسی نگفته زن حق ندارد شیمی دان یا فیزیک دان شود و حق ندارد مخترع شود. سخن این است که در طول تاریخ شرق و غرب اکثر کسانی که به صورت مستقیم تغییر اساسی در جامعه ها داده اند و کارهای بزرگی کرده اند، مرد بوده اند. و ادعای من که با آیات و روایات هم سازگار است این است که نقش اساسی زن که بزرگترین خدمت را با آن نقش می تواند تقدیم کند، نقش پنهان در پشت صحنه است. 
    وقتی کسی نقش پنهان را مسخره کند، به نظر شما چه جوابی می توان به او داد. کجای این تقسیم نقش توهین به زن است. و کجای این تقسیم کار ـ با اذعان به استثناها و قبول نقش مستقیم زن در جامعه به عنوان نقش های در درجه دو ـ توهین به زن است.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">